Help je studenten samenwerken!
Zodat jij én je studenten meer plezier uit je les halen!
Regelmatig vragen we als docenten aan studenten om samen te werken. Dit kan voor kortere of langere tijd bijvoorbeeld in de vorm van een project of groepsopdracht zijn waarbij er vaak ook een groepseindcijfer aan wordt gehangen.
Als docent denk je misschien: dat is handig! Dan hoef ik niet iedere student apart te gaan begeleiden en beoordelen. Maar er hangen ook nadelen aan vast. Als je vaker studenten vraagt om samen te werken, zul je de volgende situaties misschien wel herkennen:

Herkenbaar?
Groepjes studenten waarvan er één of twee hard aan het werk zijn, terwijl de rest van het groepje achterover leunt en wacht totdat de klus geklaard is.
Groepjes studenten die vol frustratie en ergernis met elkaar aan het werk zijn, alleen maar om die eindstreep te halen.
Studenten die naar verloop van tijd naar je toe komen die liever individueel verder gaan dan met hun groepje.
Studenten die altijd voor hun vriend(inn)en kiezen als er weer samengewerkt moet worden. Waardoor er uiteindelijk meer gekletst dan geleerd wordt.
Als je je in één van deze situaties herkent, dan voel je het misschien al aan: samenwerkingsopdrachten pakken niet altijd even goed uit. Samenwerken is namelijk best lastig, zeker aangezien we het nooit hebben geleerd.
Maar wat nou als je als docent zou weten hoe je een prettige samenwerking onder studenten kunt opzetten? Dan zou je minder tijd en energie kwijt zijn aan het blussen van brandjes en kun je je meer focussen op het bekrachtigen, kneden en ondersteunen van een positieve studentensamenwerking!
Op deze manier kunnen studenten echt de meerwaarde gaan inzien van samenwerken en kunnen ze écht van en met elkaar leren. Dat is dan ook waar TeamLerend Onderwijs voor staat:
TeamLerend Onderwijs beschrijft een onderwijsvorm waarbij je studenten in teams kunt laten samenwerken aan opdrachten op zo'n manier dat
1) studenten het samenwerken als positief ervaren en
2) zo optimaal van en met elkaar gaan leren.

Kijk je in de klas dan zie je studenten in teams werken aan samenwerkingsopdrachten. Onderliggend zijn er echter een heel aantal principes en processen aan de gang die ervoor zorgen dat studenten optimaal samenwerken. Deze principes en processen zijn gebaseerd op wetenschappelijke kennis over het functioneren en welslagen van teams die werken aan een opdracht. Door deze principes en processen als docent toe te passen in je les zullen studenten optimaal van en met elkaar leren.
In de online Introductiecursus TeamLerend Onderwijs doe je alle kennis op die je nodig hebt om van samenwerkingsopdrachten een succes te maken. Je leert hoe je opdrachten kunt ontwerpen, begeleiden en toetsen zodat studenten fijn en effectief gaan samenwerken.
Dat levert voor jou als docent minder gedoe, minder negativiteit en dus meer plezier en voldoening op!
Een aantal feiten op een rij.
Feiten op een rij
Interactief
De online cursus bestaat uit video’s, tekst, downloadbare infographics & draaiboeken en quizzen waardoor de cursus niet alleen leerzaam, maar ook leuk is om te maken.
Compact
De online cursus duurt zo’n 2-4 uur om te voltooien. Je krijgt dan ook álle kennis die je nodig hebt.
Flexibel
Bij aankoop krijg je een jaar lang toegang tot de cursus. Je bent dus flexibel in wanneer je besluit de cursus te doorlopen.
Resultaat
Je ontvangt een certificaat bij het volledig doorlopen van de online cursus.
Ik ben een groot voorstander van eigenaarschap en zelfredzaamheid als het gaat om optimaal kunnen leren. Teamlerend onderwijs biedt hier de juiste handvatten voor! Met name de praktische tools zoals de oefeningen die worden geboden of de manier waarop je vragen kunt stellen, zou ik al direct kunnen toepassen.